Tell your art tale museumspel

Tell your ARTtale. Een ideaal leerzaam spel om met groepen een museum te bezoeken en actief naar kunst te kijken.

Tell your ARTtale is een fantastisch spel om te spelen tijdens een bezoek aan een musea voor beeldende kunst of een kunstinstellingen. Het motiveert de spelers tot het kijken naar beeldende kunst, en nodigt ze uit er een eigen betekenis aan te geven. Daarmee verkleint het spel de afstand tussen de spelers en de kunstwerken. Het heft het juist veelal moeizaam kijken naar kunst op. Het spel is leuk èn leerzaam tegelijk. 

Tell your art tale museumspel
Tell your ARTtale is een kaartspel waar kleine spelersgroepen tegen elkaar spelen. Elke groep ontvangt een kaartset met opdrachten die hen stimuleert samen een kunstwerk te kiezen en zo nauwkeurig mogelijke te analyseren. Ze beschrijven en tekenen dit op de kaarten. Samen met de bonusvragen verdienen ze punten. Met joker- en handicapkaarten kunnen ze het de andere spelergroepen moeilijk maken. Aan de hand van ingevulde opdrachtkaarten vertellen de spelersgroepen bijzondere verhalen. Wie aan het einde van het spel uiteindelijk het beste verhaal vertelt, en daarmee een het luidste applaus ontvangt, verdient nog eens extra punten. De groep met de meeste punten wint het spel.

Dit spel is niet alleen leuk maar is ook leerzaam. De leerdoelen van dit spel zijn: intensief samenwerken, leren kijken naar beeldende kunst, grondige beelden analyseren, laten beklijven van bekeken kunst, op eigen fantasievolle wijze betekenis leren geven aan beelden.

Tell your art tale museumspel
Doelgroep: 14 jr en ouder
Aantal spelers: 4 tot 30 deelnemers in formele of informele setting.
Spelduur: 60 tot 90 minuten.
Het spel is toepasbaar op elke tentoonstelling voor beeldende kunst.

Het spel is in samenwerking met het Expertise centrum Educatie van de HKU ontwikkeld en uitvoerig op de diverse doelgroepen getest. 
Het spel wordt gebruikt en is aangekocht door:
Hogeschool iPABO Amsterdam, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht,  KMSKA

Nieuwsgierig geworden en of zin om het een keer te spelen?
Of kopen? Neem dan contact op met Eva den Heijer

Ludodactiek
Het gebruik van games voor educatie en onderwijs wordt ludo-didactiek genoemd. Binnen deze didactiek wordt gebruik gemaakt van ontwerpprincipes die ook gebruikt worden bij het ontwikkelen van games met als doel de motivatie van de leerlingen  en de retentiewaarde van de leerstof te verhogen.
Meer weten over ludodidactiek of zelf ook serious games leren ontwerpen? Neem dan contact op met het Expertisecentrum Educatie van de HKU 

Terug naar boven
© 2017 Stichting Beeldend Onderwijs

Van werken van beeldend kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie is het auteursrecht geregeld met Pictoright te Amsterdam. © c/o Pictoright Amsterdam 2012