Schoolbrede projecten - (On)Gezond

Wat zie jij als je tijdens de pauze je trommeltje open doet? Een witte boterham met chocopasta? Een broodje met hagelslag? “Hm”, denk je, “lekker”. En je zet je tanden erin. Maar is die boterham wel zo gezond?

Het project (on)gezond heeft alles te maken met eten. Wat is gezond, en wat niet? Daar komen de kinderen al verbeeldend achter. De kleuters maken hun eigen (on)gezonde boterhammen. De kinderen van groep 3-4 maken met purschuim broodjes die er zo gezond uitzien dat je ze meteen wil opeten. In groep 5 en 6 gaan ze al kleurend het lekkerste snoep op papier zetten en in groep 7 en 8 werken de kinderen in groepen aan een bijzondere eettafel.

Het zou mooi zijn om in de hal van de school een paar tafels te dekken met het werk van de kinderen. De boterhammen en broodjes komen op echte borden terecht. Aan de wanden hangen de tafelcollages en snoepstillevens van de bovenbouwers.

Groep Titel en lesactiviteit
1 - 2 Een (on)gezonde boterham
groep 1-2 | 2D | naar de waarneming | Ruimte, Vorm | Papier, Potlood | gemiddeld | 45

Teken met kleurpotlood een boterham en beleg (apart) en knip het uit. Beleg (beplak) je boterham op een (on)gezonde manier met plakjes, schijfjes of snippers.

3 - 4 Broodje gezond
groep 3-4 | 3D | naar de waarneming | Compositie, Vorm | Acrylverf, Kosteloos materiaal, Plakkaatverf | eenvoudig | 60

Stel met verf, purschuim en restmaterialen je eigen ‘broodje gezond?’ samen, echt of met een knipoog.

5 - 6 Stil even… niet snoepen!
groep 5-6 | 2D | naar de waarneming | Compositie, Kleur, Ruimte, Textuur | Potlood | eenvoudig | 60

Teken met kleurpotlood een zelf opgezet stilleven van snoepgoed en let daarbij op de kleur en plaats van de snoepjes. Maak met stroken een passe-partout rond de tekening.

7 - 8 Aan tafel voor Daniël 2 van 2
groep 7-8 | 3D | voorstelling | Compositie, Vorm | Kosteloos materiaal, Plakkaatverf | gemiddeld | 80

Stel in tweetallen een schilderij van een stukje tafel samen waarop gegeten is, door eetgerij en zelf nagemaakte etensresten vast te lijmen op een ondergrond.

Terug naar boven
© 2017 Stichting Beeldend Onderwijs

Van werken van beeldend kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie is het auteursrecht geregeld met Pictoright te Amsterdam. © c/o Pictoright Amsterdam 2012