Schoolbrede projecten - Stapel op taarten

Zijn er taarten, dan is het feest. Lekker snoepen. Heerlijk. Wie is er niet gek op taarten. De kinderen gaan taarten ontwerpen omdat er altijd een gelegenheid te bedenken is om een feestje te vieren en dus een taart te maken. Maar ze maken niet zomaar een taart. Het worden prachtig versierde kunstwerken.

Alle kinderen ontwerpen taarten van papier, ieder op zijn eigen niveau. De kleuters werken op het platte vlak, de kinderen van groep 3-4 maken hun taarten half ruimtelijk. Nog moeilijker is het om een ruimtelijke taart met meerdere lagen te maken. Een stapeltaart! Dat doen de kinderen in groep 5-6. In de bovenbouw werken de kinderen in groepjes en maken ze samen een ruimtelijke taart die uit meerdere punten bestaat. Dat is ontwerpen en meetkunde tegelijk.

Al die mooie taarten moeten natuurlijk tentoongesteld worden. Op een gedekte tafel en met kanten onderzetters springen de taarten direct in het oog. Wie weet kan een ouder een van de ontwerpen wel bakken. En...niets is lekkerder dan zelf taart eten!

Groep Titel en lesactiviteit
1 - 2 Stapel op taarten
groep 1-2 | 2D | toegepaste vormgeving | Compositie, Kleur | Papier | gemiddeld | 30

Maak een gestapelde taart uit stroken gekleurd papier. Versier de taart met knipvormen door herhaling en ritme van kleur en vorm.

3 - 4 Stapel op taarten
groep 3-4 | 3D | toegepaste vormgeving | Compositie, Kleur, Ruimte, Vorm | Papier | gemiddeld | 60

Maak een taartreliëf uit stroken gekleurd papier die je met gekleurd papier versiert en in bogen op een zwarte achtergrond bevestigt.

5 - 6 Stapeltaart
groep 5-6 | 3D | toegepaste vormgeving | Compositie, Ruimte, Vorm | Papier | gemiddeld | 90

Maak met je groepje een taart van gekleurd papier. Ieder maakt een taartlaag waarbij je aan de kleur en versiering kan zien dat de lagen bij elkaar horen.

7 - 8 Taart uit delen
groep 7-8 | 3D | toegepaste vormgeving | Compositie, Kleur, Ruimte, Vorm | Papier | gemiddeld | 75

Construeer met z’n drieën een ruimtelijke taart van papier, bestaande uit drie of meer ritmisch versierde taartpunten.

Terug naar boven
© 2017 Stichting Beeldend Onderwijs

Van werken van beeldend kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie is het auteursrecht geregeld met Pictoright te Amsterdam. © c/o Pictoright Amsterdam 2012