De Kraanvogel onderweg

De Kraanvogel onderweg
Deze keer heb ik gesproken met Monique Kooistra, leerkracht van groep 3. Monique is erg te spreken over Laat maar Zien en de mogelijkheid om een vaste leerlijn te volgen. De kinderen worden enorm geïnspireerd door de informatiefase van Laat maar Zien. Ze vinden het aangeboden beeldmateriaal erg leuk en hebben geleerd dat iedereen andere dingen opvalt terwijl ze allemaal naar dezelfde afbeelding kijken.

Doordat alle lessen volgens een vaste structuur wordt opgebouwd, weten de kinderen al wat er van ze verlangd wordt. Het uitgebreide beeldmateriaal en de techniekvoorbeelden zorgen ervoor dat ze geïnspireerd aan de slag gaan. Monique vindt het ook prachtig om te zien hoe ieder kind toch altijd weer zijn ‘eigen’ werkstuk maakt. De diversiteit is enorm. Ze merkt wel dat er kinderen zijn die worstelen met het gegeven dat ze niet kunnen maken wat ze in hun hoofd hebben. Als ze daarna de techniekstappen volgen kunnen ze toch vaak weer meer dan ze dachten. Ook van de ouders krijgt ze regelmatig complimenten over de opdrachten die de kinderen gemaakt hebben.

De Kraanvogel onderweg
Door het volgen van de Leerlijn Beeldend Onderwijs Basis komen er veel meer materialen aan bod dan voorheen. De school heeft de materialen besteld zoals ze op de website stonden waardoor de leerkrachten nooit mis grijpen. Er staat nu zowel olie- als droge pastelkrijt in de kast en sets met prachtige kleurpotloden en goed tekenpapier. Er was ook nog nooit gewerkt met papier-maché. Iets wat de kinderen prachtig vonden. Ook het aanbod in digitale lessen vindt Monique een pluspunt. Die diversiteit in aangeboden lessen was er niet toen er nog niet gewerkt werd met Laat maar Zien.

De avond na mijn bezoek op de Kraanvogel is de school open voor ouders zodat ze allemaal kunnen zien wat de school gedaan heeft met het project water. Monique had daarvoor met haar groep gekozen om drie lessen uit Laat maar Zien met als onderwerp ´water´ tentoon te stellen. De laatste opdracht was de animatie les Ons Aquarium.

De Kraanvogel onderweg
De Kraanvogel onderweg

De resultaten van de kinderen worden regelmatig tentoongesteld op de school of in de klas. Er wordt nu alleen zoveel gemaakt dat het niet mogelijk is alles neer te zetten of op te hangen. Monique vindt het nu vooral erg prettig om met de vaste leerlijn te werken. Zo weet je zeker dat je programma goed in elkaar zit. Voor volgend jaar wil ze wel kijken hoe je het programma met Mijn Leerlijn nog beter af kunt stemmen op bijvoorbeeld onderwerpen die in de klas aan bod komen.

Anne van Nimwegen

Terug naar boven
© 2017 Stichting Beeldend Onderwijs

Van werken van beeldend kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie is het auteursrecht geregeld met Pictoright te Amsterdam. © c/o Pictoright Amsterdam 2012