De les van Pixar

De les van Pixar
Fysieke ervaring en digitale producten.
De eens zo populaire Disneyfilm heeft plaatsgemaakt voor de wereld van Pixar met digitale animatiefilms als Finding Nemo en Cars. Hoe makkelijk laten wij ons meenemen in die schitterende wereld van dit nieuwe medium. Toveren ze dat zo uit een computer? "Nee", zegt Linda van Valkenburg, werkzaam als 'shading editor' bij Pixar. "We beginnen bij de ervaring, door goed te kijken en te beleven. Daarna maken we studies met potlood, stiften en boetseerklei, voordat er uberhaupt een computer aan te pas komt!"

De discussie over het gebruik van tablets op de basisschool woedt in volle hevigheid. Thuis worden jonge kinderen zoet gehouden met apps die met één vingertip werelden tevoorschijn toveren. Hoe zit dat bij de experts die de kloof tussen de fysieke en digitale wereld voortdurend overbruggen? Bij Pixar is dat geen issue meer. De grootse Pixar tentoonstelling toonde ontstaansprocessen van zowel de figuren als van de omgeving, inclusief sfeerbeelden. Wat weinig mensen zich realiseren bij het zien van zo’n digitale animatiefilm is, dat er niets ‘toevallig’ te zien is. In geen hoekje zie je dingen die er ‘nu eenmaal stonden’. Alles wordt eerst getekend en geboetseerd, voordat het digitale animatieproces eraan te pas komt. Vervolgens wordt flink gewerkt aan een vertaling van de werkelijkheid naar beelden op het computerscherm. Vooral textuur van bijvoorbeeld de huid of de zeebodem, kleur, lichtval en schaduw krijgen daarbij extra aandacht.

Pixar geeft een antwoord op de vraag die voor onderwijsgevenden steeds weer actueel is: ‘Wanneer laat je kinderen met de nieuwe digitale media werken?’ Natuurlijk groeien kinderen op in een wereld die in hoge mate gedigitaliseerd is. Onderwijs heeft de taak kinderen voor te bereiden op deelname aan de samenleving, lees goeddeels gedigitaliseerde samenleving. Maar onderwijs dient ze daarvoor een degelijke basis mee te geven. Een basis die Pixar ook gebruikt, met nadruk op de fysieke beleving van het waarnemen en de ervaring met materialen. En welk vakgebied leent zich daarvoor beter dan Beeldend Onderwijs? Daarnaast hebben kinderen ook recht op fysieke beleving, ervaringen die zo wezenlijk zijn voor de rijke ‘vorming’ van hun persoonlijkheid.

De les van Pixar

Kinderen kunnen op een speelse manier de brug leren slaan tussen de fysieke waarneming, de beleving, en de eerste stappen naar digitalisering. Bijvoorbeeld door ze te laten werken met een cameraatje. Laat ze hun eigen beelden fotografisch vastleggen en eenvoudig bewerken. Met eenvoudige ingrepen kunnen ze de kleur aanpassen of het contrast veranderen. Hoe mooi is het te laten zien dat een driedimensionaal werkstuk van alle kanten de moeite van het bekijken waard is? 

Een volgende stap is het maken van een eenvoudige animatie door het gebruik van een statiefje en beweegbare figuren zie ze zelf hebben gemaakt. De computerhandelingen in Moviemaker zijn zo eenvoudig, dat kinderen van groep 5 en 6 er zelfstandig mee kunnen werken. Is het geen toveren, dat je een statische figuur kunt laten bewegen zoals jij dat wilt? Wat dacht je van een filmpje over de “nieuwe” Pieten van Sinterklaas

Of onderstaande animatie van Tom, Britt, Sven van de St. Jozefschool naar aanleiding van een gedicht over vergeten verleden. De film is gemaakt in samenwerking met de Stichting Cultuur Erfgoed op School.


Het uiteindelijke devies voor het hele onderwijs luidt dus: de fysieke waarneming en vormgevingservaring gaan vooraf aan digitalisering!

 

Terug naar boven
© 2017 Stichting Beeldend Onderwijs

Van werken van beeldend kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie is het auteursrecht geregeld met Pictoright te Amsterdam. © c/o Pictoright Amsterdam 2012