Klaar voor de start

Het goud van Dafne Schippers is nog warm. Zo’n goede prestatie komt niet uit de lucht vallen. Daaraan gaat natuurlijk een intensieve fysieke training vooraf. Maar het verschil wordt vooral gemaakt met de mentale voorbereiding. Atleten gebruiken visualisatietechnieken voor hun mentale voorbereiding. Ze leren hoe ze hun race vooraf een aantal malen virtueel kunnen ‘doorleven’. 

Klaar voor de start

Daardoor kunnen ze tijdens de race hun focus optimaal richten op de ‘procesaspecten’ tijdens de wedstrijd. Bij Dafne pakte dat dus bijzonder succesvol uit in goud en zilver op het WK Atletiek; een ongeëvenaarde prestatie!

Een beeldende activiteit organiseren voor kinderen is vergelijkbaar met een dergelijke race. De leerkracht kan eveneens gebruikmaken van de visualisatietechniek om de les tot een optimaal einde te brengen. Het meest geschikte moment daarvoor is het in gereedheid brengen van materiaal en gereedschap voor de les.

Er wordt vaak te licht gedacht over de rol van materiaal en gereedschap tijdens deze lessen. Leerkrachten denken ‘dat zien we dan wel’ en rissen vlak voor aanvang materialen uit het hok, in de veronderstelling dat het wel goed komt. Helaas gaat daardoor menig les de mist in. De oorzaak van de teleurstelling wordt vervolgens onterecht geweten aan onvermogen om ‘dit soort lessen’ te geven. 

Klaar voor de start

Een goede groepsleerkracht kan ook goed beeldende vorming geven, mits zij ervoor zorgt dat materiaal en gereedschap op ‘scherp staat’. Zij kan als geen ander inschatten hoe het er in de klas aan toe gaat, waar het materiaal het beste kan staan en wat de kinderen zelfstandig aankunnen. Ook kan ze inschatten hoeveel er van alles nodig is. Voor de les doorloopt zij de instructiefase virtueel aan de hand van het klaargezette materiaal. Daarbij ontdekt ze of alles er is, wat het meest geschikte moment is om het de kinderen te verstrekken, of er genoeg is en waar het na afloop moet blijven.

De vergelijking met atleten is ook na afloop weer van toepassing. In de ‘cooling down’ van het opruimen overweeg je hoe het ging en waar de ‘materiële’ addertjes zaten. De stap naar perfectie is het opruimen te zien als de voorbereiding op de volgende les. De ins en outs, de knelpunten en de beschikbaarheid van het juiste materiaal op het juiste moment zijn de aanloop naar topprestaties. Of ‘excellentie’, zoals dat tegenwoordig heet. Daardoor kunnen ze tijdens de race hun focus optimaal richten op de ‘procesaspecten’ tijdens de wedstrijd. Bij Dafne pakte dat dus bijzonder succesvol uit in goud en zilver op het WK Atletiek; een ongeëvenaarde prestatie!

Sonja Nanov

Terug naar boven
© 2017 Stichting Beeldend Onderwijs

Van werken van beeldend kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie is het auteursrecht geregeld met Pictoright te Amsterdam. © c/o Pictoright Amsterdam 2012