Laat maar Lezen, want schrijvers hebben lezers nodig

Schriftelijk communiceren met brieven, gedichten, verhalen en songteksten. Dat leer je kinderen met Laat maar Lezen: digitale lessen voor groep 1 t/m 8. 
 

Verantwoording methode

Procesgerichte didactiek

Het stimuleren van creativiteit bij kinderen staat bij Laat maar Lezen centraal. Dat vereist een precieze mix van uitdaging, informatie in woord en beeld en variatiemogelijkheden. Laat maar Lezen biedt jou die cocktail door lessen aan te bieden volgens de procesgerichte didactiek. Deze didactiek beschrijft op een heldere manier hoe schrijven in zijn werk gaat en met welke lesopbouw je het creatieve proces kunt stimuleren. Laat maar Lezen sluit daarmee aan bij de huidige visie op creatief leren. 

Altijd actueel

Laat maar Lezen wordt regelmatig aangevuld met nieuwe lessen. Daardoor kunnen we aansluiten bij de actualiteit. De lessen die ieder jaar speciaal voor de Kinderboekenweek worden ontwikkeld, zijn daar een mooi voorbeeld van. 

Handige zoekfunctie

Zoek je een les bij een speciaal thema? Of wil je een activiteit vinden waarbij de keuze van het genre voorop staat? Via de filterpagina vind je snel een geschikte les. In de linker kolom vink je jouw voorkeuren aan. Rechts verschijnen de lessen die aan jouw zoekcriteria voldoen.

Complete lessen

Elke les is compleet: voorzien van mooi beeldmateriaal, lesbeschrijvingen en een evaluatieformulier. Probeer het uit met een gratis proefles.

Pictogrammen bij elke les

Tekstschrijven is een leuk maar complex proces. Met Laat maar Lezen leg je het proces stap voor stap aan de kinderen uit: in woord en beeld. Laat maar Lezen gebruikt daarvoor verhaal- en schrijfpictogrammen. De pictogrammen kunnen tijdens de instructiefase door de leerkracht worden toegelicht en tijdens de uitvoering als geheugensteun dienst doen.

Digishow

Een Laat maar Lezen les bevat informatief materiaal, zowel in woord als beeld. Dit materiaal zet de leerkracht eenvoudig in met de digishow. Daarmee wordt elke afbeelding, voorzien van een prikkelende vraag, groot geprojecteerd. De digishow voorziet ook in de projectie van de opdracht en de vragen voor de nabespreking. Completer kunnen we het niet maken.

Bouw je eigen leerlijn 

Laat maar Lezen biedt de leerkracht keuzemogelijkheden. Dat maakt het mogelijk om voor je eigen klas of eigen school een mooi programma samen te stellen. Met Mijn Leerlijn stel je dat programma eenvoudig online samen. Door je favoriete lessen naar een leerlijn te slepen kun je het programma aanpassen aan je eigen wensen en de visie van de school. Ook buitenschools aanbod en eigen lessen kunnen worden opgenomen. Met één druk op de knop overzie je de leerlijn cultuureducatie voor groep 1 t/m 8. Bekijk het filmpje en leer in 1,5 minuut alles over Mijn Leerlijn. Je kunt ook de tourpagina van Mijn Leerlijn bekijken.

Kruisbestuiving

Mijn Leerlijn kan ook aangevuld worden met lessen uit de methode Laat maar Zien. Zo integreer je beeldend onderwijs en creatief schrijven in één doorgaande leerlijn.

Literatuureducatie

Onderwijs in creatief schrijven (stellen), al dan niet gekoppeld aan literatuureducatie, biedt het taalonderwijs kansen om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van creatieve vaardigheden.  Veel van de lessen van Laat maar Lezen beginnen daarom met het werk van schrijvers. Schrijvers van vroeger en van nu, van dichtbij en van ver weg, bekend en minder bekend. Zo zal je een griezelverhaal van Paul van Loon, een sprookje van Grimm of een rap van Ali B zeker tegenkomen.

Cultureel erfgoed

Alles wat wij mensen creëren kun je cultuurproducten noemen. Een aantal van die producten zijn zo bepalend voor een cultuur dat wij ze als cultureel erfgoed bestempelen. Bij Laat maar Lezen maken kinderen kennis met deze producten: variërend van een schilderij van Jeroen Bosch tot het recept van een Middeleeuwse koning.

Thematisch werken

Thematisch werken bevordert betrokkenheid en daarmee het leren. Per les geven we aan bij welke inhoud van een ander vakgebied de les zou kunnen aansluiten. Zo kun je creatief schrijven inzetten bij een geschiedenisles, of je verwerkt inhouden van natuuronderwijs met een schrijfopdracht.

Terug naar boven
© 2017 Stichting Beeldend Onderwijs

Van werken van beeldend kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie is het auteursrecht geregeld met Pictoright te Amsterdam. © c/o Pictoright Amsterdam 2012